当前位置:首页 > 专区 > 凯风精粹 > 海外媒体报道

法轮功劫持《亚太邮报》受指责(中英对照)

发布日期:2009年01月14日   文章来源:凯风网   作者:Tracy Sherlock 李芬(编译)
[打印本页]【字体大小:

  编者按:法轮功劫持加拿大温哥华独立媒体《亚太邮报》事件引起加拿大各媒体关注,继温哥华当地媒体The Province11日的报道后,加拿大主流媒体《温哥华太阳报》1月12日对此亦进行报道。

 

  负责《亚太邮报》印刷的印刷厂老板,同样也是位于伯纳比的大纪元时报所有者,认为《亚太邮报》1月8日头条文章是对法轮功的批评,于是开始阻挠当日报纸的印刷工作,虽然报纸最终得以印刷,但双方的分歧在于是否分发报纸,并由此引发了一场关于新闻自由的论战。

 

  《亚太邮报》主编迈克·罗伯茨(Mike Roberts)说:“这是关于新闻自由前所未有的问题,关乎信任与诚实。我们觉得被完全背叛了。”

 

  法轮功练习者、大纪元时报所有人弗兰克·崔(Frank Cui)在一封电子邮件中表示,由于文章再三重复中国政府的意见,他看到了报道间接攻击了他的信仰。

 

  “我们不允许中国共产党的声音毒害无知的人们,从而使他们仇恨他人。”崔说:“类似这样向着中国共产党说话的文章会使人们认为在法轮功的问题上,中共(的做法)也许是有道理的,而法轮功(成员)在某种程度上不值得同情。”

 

  崔说,上面要求他不得印刷这份报纸,但拖延一天之后,他把报纸印刷了,并在第二天进行发放。报纸是周二,即1月6日送到印刷厂的,通常周三早上将送到报纸的办事处。

 

  罗伯茨说一些报纸于周五才送到办事处,但崔又从发行小组ThinkBox全国营销公司那把报纸悉数收回。崔辩称他于周五1月9日分发了这些报纸。

 

  《亚太邮报》出版商Harbinder Singh Sewak周日彻底检查了温哥华和列治文两市的报纸投递箱,但并没有看到1月8日版报纸。罗伯茨说:“崔甚至没有给我们分发名单。”

 

  那篇文章是关于神韵艺术团四月将在温哥华伊丽莎白女王剧院举行巡演的报道。崔说,文章除了支持法轮功,还含有中国政府观点,即把法轮功视作“有争议”运动。

 

  罗伯茨说:“拥有这个印刷厂的法轮功审查了我们的文章,发现不符合它的口味,干脆拒绝让它见光。这是加拿大新闻工作者历史上的第一次,也是对新闻最高规则的侮辱。”

 

  与此同时,法轮大法学会周日在一封电子邮件中声明:“控制《亚太邮报》的行为并不代表加拿大法轮大法学会,也不能代表法轮功组织。”

 

  根据《亚太邮报》报道,晚会的许多演员都是法轮功练习者,节目包括一些关于所谓的酷刑场面。这个报道还指出中国政府劝说一些场馆取消晚会。

 

  崔为他的行为辩护称,他相信中国共产党试图让公众相信,受害者有错,从而在人们脑海中形成对法轮功的质疑。

 

  法轮功在Granville街中国领事馆门前的示威抗议活动持续了七年。

 

  以亚洲移民为对象的英文周报《亚太邮报》创立于1993年,与《温哥华太阳报》用户有协议,即用户们可要求在周四的报纸中加入《亚太邮报》。

 

  原文网址:http://www.canada.com/vancouversun/news/westcoastnews/story.html?id=dde896a9-7fae-4fad-b995-21b1f165410a

 

Newspaper accuses printer of censorship

Press refused to publish story seen as critical of Falun Gong, editor says

By: Tracy Sherlock

 

A freedom-of-the-press battle is brewing as the managing editor of a Vancouver weekly newspaper accused his printer of censorship.

Burnaby-based Epoch Press initially balked at printing the Asian Pacific Post's Jan. 8 issue, because of a front-page article the printer's owner saw as critical of the Falun Gong.

Although the paper was eventually printed, the two sides disagree on whether it has been distributed.

"This is an unprecedented issue of press freedom," said Mike Roberts, managing editor of the Asian Pacific Post. "We feel completely betrayed. This is a matter of trust and integrity."

The owner of Epoch Press, Frank Cui, a Falun Gong practitioner, said in an e-mail he saw the article as an indirect attack on his faith because it repeated comments made by the Chinese government.

"The Chinese Communist Party's voice should not be allowed to poison innocent people to hate others," Cui said. "Articles like this one that gives voice to the Communist regime make people think that maybe the CCP is justified in their attack and that maybe Falun Gong [members] somehow deserve to be killed or tortured."

Cui said he was pressured not to print the newspaper, but after a delay of one day he printed and distributed all of the papers the next day. The paper was sent to the printers on Tuesday, Jan. 6, and usually is delivered to the paper's offices on Wednesday morning.

Roberts said some papers were delivered to the offices late on Friday, but that Cui had held the papers back from the newspaper's distribution team, ThinkBox National Marketing Inc. Cui said he distributed the newspapers on Friday, Jan. 9.

Roberts said the Asian Pacific Post's publisher, Harbinder Singh Sewak, had been through Vancouver and Richmond on Sunday checking the paper's drop boxes, but had seen no copies of the Jan. 8 edition. "[Cui] doesn't even have our distribution list," Roberts said.

The article is about a presentation by the Divine Performing Arts tour coming to Vancouver's Queen Elizabeth Theatre in April. The show tells the story of Chinese cultural history through music and dance. Despite the article's support of the Falun Gong, Cui said including the perspective of the Chinese government made the Falun Gong look "controversial."

Said Roberts: "The Falun Gong, which owns this printing press, vetted our article and finding it not to its taste, simply refused to let it see the light of day. This is a first in Canadian journalistic history and an outrage of the highest order."

Meanwhile, the Falun Dafa Association said in an e-mailed statement Sunday: "This act to hold the Asian Pacific Post does not represent the position of the Falun Dafa Association of Canada, nor the Falun Gong community at large."

Many of the performers in the show are Falun Gong practitioners, and the show includes some scenes of torture, according to the Asian Pacific Post story. The story also says the Chinese government has persuaded some venues to cancel the show.

Cui defended his actions, saying he believes the Chinese Communist Party tries to make the public believe that the victim is wrong, which creates doubts in people's minds about Falun Gong.

Falun Gong has manned a protest in front of the Chinese consulate on Granville Street for seven years.

The Asia Pacific Post, an English language Asian newspaper established in 1993, has an agreement with Vancouver Sun subscribers, whereby they can request inclusion of the Post with their Thursday delivery.

tsherlock@vancouversun.com

 

(Vancouver Sun, January 12, 2009)

(责任编辑:)

更多

反邪教网群

合作媒体

关于我们编辑信箱
凯风网版权所有 京ICP备14016129号 
京公网安备11010802014559号